Tak trochu v pozadí zájmu za transpoziční novelou zákoníku práce byla Parlamentem České republiky schválena novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění (dále jen "ZZ"), která byla publikována ve Sbírce zákonů pod číslem 408/2023 a nabyla účinnosti od 1. 1. 2024 (dále jen "novela"). Cílem novely je především úprava podmínek agenturního zaměstnávání a zpřísnění možných postihů za zastřené zprostředkování zaměstnání, tedy za případy, v nichž jsou služby spočívající v pronájmu pracovní síly poskytovány osobou, která není držitelem povolení ke zprostředkování zaměstnání v příslušné formě. Vedle uvedeného novela upravuje ještě některé další otázky, tento článek je nicméně věnován změnám v agenturním zaměstnávání účinným od 1. 1. 2024.
PŘECHOD AGENDY AGENTURNÍHO ZAMĚSTNÁVÁNÍ NA MPSV
Hned úvodem se sluší zmínit, že novelou dochází k přechodu celé agendy agenturního zaměstnávání na Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen "MPSV"). Jestliže tedy podle dosavadní právní úpravy generální ředitelství Úřadu práce vydávalo a odnímalo povolení ke zprostředkování zaměstnání a vedlo evidenci agentur práce, od 1. 1. 2024 přechází celá tato agenda na MPSV.
Podle přechodných ustanovení v čl. II novely (body 5. až 9.) pak i probíhající řízení (o vydání nebo odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání) již dokončí MPSV a státní zaměstnanci dosud zařazení v oddělení agentur práce odboru zaměstnanosti a nepojistných sociálních dávek generálního ředitelství Úřadu práce České republiky, s výjimkou představeného, vedoucího oddělení agentur práce odboru zaměstnanosti a nepojistných sociálních dávek generálního ředitelství Úřadu práce České republiky, jsou od účinnosti novely státními zaměstnanci ve služebním poměru zařazenými v MPSV.
Jinak se nicméně řízení (až na výjimky – viz kauce agentury práce níže) dokončí podle zákona o zaměstnanosti ve znění před novelou. Naopak se novelou ruší komise pro udělování povolení ke zprostředkování zaměstnání, kterou před novelou zřizoval generální ředitel Úřadu práce jako poradní orgán.
NOVÉ PODMÍNKY VYDÁNÍ (A UDRŽENÍ) POVOLENÍ KE ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ
Velká část změn se pak týká samotného licenčního procesu, tj. podmínek, za nichž smí být vydáno povolení ke zprostředkování zaměstnání.
První novinkou, již zmíníme, je to, že povolení nejde nově vydat žadateli, který v posledních 3 letech vykonával funkci odpovědného zástupce u právnické osoby, statutárního orgánu nebo orgánu právnické osoby, které bylo odejmuto povolení ke zprostředkování zaměstnání z důvodů, že nejméně po dobu 2 let dočasně nepřidělila žádného svého zaměstnance k výkonu práce u uživatele, a to v době, kdy u této právnické osoby nastaly nebo trvaly skutečnosti, které vedly k odejmutí tohoto povolení. Totéž platí i pro samotnou agenturu práce, která tímto způsobem přišla o povolení ke zprostředkování zaměstnání.
Povinnosti členů statutárních orgánů
Častým typem žadatele o povolení ke zprostředkování zaměstnání je právnická osoba. U ní zákon o zaměstnanosti již před novelou požadoval bezúhonnost a současně stanovoval, že ostatní podmínky (typicky odbornou způsobilost, svéprávnost, bydliště na území ČR) musí právnická osoba plnit odpovědným zástupcem.
Nově je pak po novele stanoveno, že všechny podmínky kromě odborné způsobilosti musí splňovat též všechny fyzické osoby, které jsou členem jejího statutárního orgánu nebo zástupcem právnické osoby v takovém orgánu. Pokud by statutárním nebo jiným orgánem žadatele byla právnická osoba, musí i tato právnická osoba splňovat podmínku bezúhonnosti.
Bezúhonnost
Bezúhonnost žadatele i nadále definuje zákon o zaměstnanosti tak, že za bezúhonné se považují fyzická osoba a právnická osoba, které nebyly pravomocně odsouzeny pro úmyslný trestný čin nebo pro trestný čin proti majetku.
Novela však k tomu přidává novou podmínku, jíž je, že žádající osobě, odpovědnému zástupci žádající právnické osoby, osobě, která je členem statutárního orgánu žádající právnické osoby, nebo zástupci právnické osoby v tomto statutárním orgánu nebyla v posledních 3 letech pravomocně uložena pokuta za přestupek, který by představoval důvod pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání podle § 63 odst. 2 písm. c) ZZ (viz další výklad). Tato nová podmínka platí také pro odpovědného zástupce, osobu, která je členem statutárního orgánu žádající právnické osoby, nebo zástupcem právnické osoby v tomto statutárním orgánu, jestliže byli odpovědným zástupcem, členem statutárního orgánu nebo zástupcem právnické osoby ve statutárním orgánu u jiné právnické osoby v době, kdy byl touto právnickou osobou spáchán takový přestupek.
Definice odborné praxe
Žadatel (či jeho odpovědný zástupce) musí být již před novelou odborně způsobilý, což se dokládá jednak vzděláním, jednak odbornou praxí v oblasti zprostředkování zaměstnání nebo v oboru, pro který má být zprostředkování zaměstnání povoleno. Definice této odborné praxe však v zákoně o zaměstnanosti chyběla, čímž byl dán poměrně velký výkladový prostor úředníkům rozhodujícím o vydání povolení.
Tento stav novela napravuje, když napříště definuje, že odbornou praxí se rozumí soustavný osobní výkon činnosti v oblasti zprostředkování zaměstnání nebo v oboru, pro který má být zprostředkování zaměstnání povoleno, fyzickou osobou v rozsahu nejméně 20 hodin týdně. Odbornou praxi je fyzická osoba povinna získat v době 10 let bezprostředně předcházejících podání žádosti o vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání.
Bezdlužnost agentury práce a dopad na stávající agentury
Novou podmínkou pro vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání je bezdlužnost žadatele, a to již při podání žádosti. Agentura práce pak musí být bezdlužná po celou platnosti povolení, přičemž bezdlužnost ověřuje MPSV z moci úřední nejméně 1x za 6 měsíců. Bezdlužností se podle novely myslí to, že agentura práce (nebo žadatel) nemá evidován nedoplatek, s výjimkou nedoplatku, u kterého je povoleno posečkání jeho úhrady nebo rozložení jeho úhrady na splátky:
-
u orgánů Finanční správy České republiky,
-
u orgánů Celní správy České republiky,
-
na pojistném a na penále na všeobecné zdravotní pojištění,
-
na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
Stávající agentury práce pak mají podle přechodného ustanovení čl. II bodu 4. novely povinnost prokázat MPSV bezdlužnost, a to do 3 měsíců od nabytí účinnosti novely, tj. do 1. 4. 2024 (což je Velikonoční pondělí, takže posledním dnem lhůty bude úterý 2. 4. 2024). Marným uplynutím lhůty dojde automaticky (bez nutnosti vydávat správní rozhodnutí) k zániku povolení ke zprostředkování zaměstnání. Povinnost prokázat bezdlužnost nicméně neplatí, pokud agentura práce dá MPSV souhlas s prokázáním bezdlužnosti a za tímto účelem zprostí výše uvedené správní orgány mlčenlivosti vůči MPSV.
Označení sídla žadatele o povolení ke zprostředkování zaměstnání
Novinkou je rovněž to, že sídlo žadatele, jakož i prostory pracovišť, která budou provádět zprostředkování zaměstnání, musí být před podáním žádosti o povolení ke zprostředkování zaměstnání a po celou dobu jeho platnosti viditelně označeny jménem žadatele a identifikačním číslem osoby, bylo-li jí přiděleno, a jde-li o podnikatele zapsaného do obchodního rejstříku, obchodní firmou. Smyslem a účelem této povinnosti je zajistit Ministerstvu vnitra a policejním orgánům snazší opatřování nezbytných informací pro účely vydání závazného stanoviska, zda lze žadateli vydat povolení ke zprostředkování zaměstnání z hlediska veřejného pořádku, bezpečnosti a dodržování práv třetích osob.
Vztah s odpovědným zástupcem
Již před novelou platilo, že odpovědný zástupce musí být buď zaměstnancem agentury práce v pracovním poměru s pracovní dobou sjednanou v rozsahu nejméně 20 hodin týdně, nebo statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu agentury práce. Tento vztah se nicméně nedokládal přímo v žádosti a ověřovaly ho orgány inspekce práce v rámci kontrol.
Novela přináší další zpřísnění tím, že povinnou přílohou žádosti o povolení ke zprostředkování zaměstnání je doklad o vzniku pracovního poměru s odpovědným zástupcem, nejde-li o člena statutárního orgánu, pokud takový pracovní poměr vznikne nejpozději ke dni právní moci rozhodnutí o vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání, s pracovní dobou sjednanou v rozsahu nejméně 20 hodin týdně.
Zvýšení kauce a dopad na stávající agentury
Další zásadní novinkou je navýšení kauce, kterou žadatel o povolení ke zprostředkování zaměstnání poskytuje, a to z dosavadních 500 000 Kč na 1 000 000 Kč. Poskytnutí kauce je podmínkou pro vydání povolení a pro výkon zprostředkování zaměstnání. I nadále zůstává v platnosti pravidlo, že kauci skládají jen žadatelé o povolení ke zprostředkování zaměstnání formou dočasného přidělování svých zaměstnanců k uživateli. Žadatelé o povolení ke zprostředkování zaměstnání formou vyhledávání zaměstnávání a zaměstnanců (tzv. headhunting) a formou poradenské a informační činnosti v oblasti pracovních příležitostí kauci ani nadále neskládají.
Kauci v nové výši budou skládat i žadatelé, kteří žádost podali ještě před účinností novely, avšak o žádosti nebylo do účinnosti novely pravomocně rozhodnuto.
Stávající agentury práce pak mají podle přechodných ustanovení čl. II bodu 2. a 3. novely povinnost doplnit kauci do nové výše 1 000 000 Kč, a to do 3 měsíců od nabytí účinnosti novely, tj. do 1. 4. 2024 (což je Velikonoční pondělí, takže posledním dnem lhůty bude úterý 2. 4. 2024). Marným uplynutím lhůty dojde automaticky (bez nutnosti vydávat správní rozhodnutí) k zániku povolení ke zprostředkování zaměstnání. Podobně jako před cca 6 a půl lety MPSV zveřejnilo na svých internetových stránkách návod, na jaký účet a pod jakým variabilním symbolem kauci zaplatit - viz https://www.mpsv.cz/web/cz/agentury-prace.
NOVÉ INFORMAČNÍ POVINNOSTI AGENTUR PRÁCE
Jednou z povinností agentur práce je poskytovat vždy do 31. ledna běžného roku MPSV (před novelou generálnímu ředitelství Úřadu práce) určité údaje za předchozí kalendářní rok. Tato povinnost se novelou rozšiřuje o údaje o:
-
identifikaci uživatele, ke kterému byli zaměstnanci agentury práce dočasně přiděleni; a
-
počet zaměstnanců podle skupin Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO) zveřejněné Českým statistickým úřadem přidělených ke každému uživateli.
MPSV pak bude tyto údaje (kromě údaje o identifikaci uživatele) zobecňovat a zveřejňovat na svých internetových stránkách.
Jelikož novela v tomto směru neobsahuje žádné speciální přechodné ustanovení, je nutno dovodit, že tato povinnost dopadá už na sdělení údajů za rok 2023, které budou agentury práce podávat do 31. 1. 2024. Případná námitka, že agentury práce o této povinnosti nemohly vědět, by neměla být důvodná, neboť dané údaje agentury práce z podstaty své činnosti musejí mít.
Žádost o opakované povolení ke zprostředkování zaměstnání
Dílčí novinkou je též specifikace doby, v níž lze podat žádost o opakované povolení ke zprostředkování…