Sněmovní tisk č. 695/2012 obsahuje změnu daňových a pojistných
zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů. Tento článek
vychází, z důvodu redakční uzávěrky čísla, která byla v polovině prosince, z
právního stavu k tomuto datu; tedy z předpokladu, že po případném zamítnutí
návrhu Senátem a přehlasování Poslaneckou sněmovnou rozhodne o definitivní
platnosti návrhu prezident v závěru roku 2012.
Návrh změny zákona o daních z příjmů obsahuje mimo jiné
zavedení příplatku k dani z příjmů fyzických osob ve výši 7 % z příjmů
plynoucích ze závislé činnosti a podnikání přesahující maximální vyměřovací
základ pro pojistné na sociální pojištění označovaný jako solidární zvýšení
daně. Toto opatření je dočasné pro období let 2013 až 2015.
Do zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, se vkládá nové ustanovení:
§ 16a - Solidární
zvýšení daně
Při výpočtu podle
§ 16 se daň zvýší o solidární zvýšení
daně.
Solidární zvýšení daně činí 7 % z kladného rozdílu mezi
součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle
§ 6 a dílčího základu daně podle
§ 7 v příslušném zdaňovacím období a
48násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího
pojistné na sociální zabezpečení.
§ 38ha - Solidární
zvýšení daně u zálohy
Při výpočtu podle
§ 38h odst. 2 se záloha
zvýší o solidární zvýšení daně u zálohy.
Solidární zvýšení daně u zálohy činí 7 % z kladného rozdílu
mezi
příjmy zahrnovanými do základu pro výpočet zálohy a
4násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího
pojistné na sociální zabezpečení.
Mzdový list musí za každý kalendářní měsíc obsahovat částku
odpovídající rozdílu podle odstavce 2.
Solidární zvýšení daně se netýká fyzických osob, které
mají pouze příjmy z pronájmu (§ 9 ZDP).
Toto zvýšení se týká pouze příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků
(rozhodující není základ daně ze závislé činnosti, tedy superhrubé mzdy, ale
součet zdanitelných příjmů) a z příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné
činnosti (tam je rozhodující základ daně).
Pro výpočet solidárního zvýšení daně je rozhodující
maximální vyměřovací základ pojistného na sociální zabezpečení, který
činí v r. 2013 1 242 432 Kč. Pro výpočet solidárního zvýšení daně u zálohy je
rozhodující čtyřnásobek průměrné mzdy pro účely důchodového pojištění, který
činí 103 536 Kč.
Další restriktivním opatřením je zrušení maximálního
vyměřovacího základu u pojistného na zdravotní pojištění, které
výrazně ovlivní výpočet daně. I v tomto případě se jedná o úpravu platnou
pro léta 2013 až 2015.
Příklad č. 1Zaměstnanec dosáhl v lednu 2013 mzdy ve výši 180 500
Kč.
Daňový základ:
180 500 × 1,34 = 241 870 Kč
Záloha daně:
241 900 × 15 % = 36 285 Kč
Solidární zvýšení daně:
180 500 - 103 536 (4násobek
průměrné mzdy) = 76 964 Kč
76 964 × 7 % = 5 387,48 Kč, zaokrouhleno 5 388 Kč
Celková záloha daně:
36 285 + 5 388 = 41 673
Za předpokladu, že poplatník není poživatelem důchodu a
podepsal Prohlášení, uplatní se sleva na poplatníka ve výši 2 070 Kč. Nemá-li
další daňové výhody (např. sleva na invaliditu, daňové zvýhodnění na
nezaopatřené dítě atd.), činí daňová povinnost 39 603 Kč (41 673 - 2 070 = 39
603).
Zaměstnavatel odvede zálohu na daň včetně solidárního zvýšení
na účet s předčíslím 713, a to do 20. kalendářního dne následujícího
měsíce.
Zaměstnanec, u kterého bylo uplatněno solidární zvýšení
daně u zálohy daně , byť v jediném kalendářním měsíci zdaňovacího období, je
povinen podat daňové přiznání.
Další s tím související změna se týká náležitostí
mzdového listu (§ 38j ZDP). Na mzdovém
listu…